Hernst HAAS, WHEN color photography becomes poetry
Hernst Haas, born in Vienna in 1921, reporters among the most popular of the prestigious Magnum agency since the end of the Great War to the sixties of the twentieth century, had already revealed in the black and white photography its unique flavor composition of the image, always inspired by a refined sense of order and harmony, but it was one of the first to use color film since its appearance, exploring this new dimension of photography with an aesthetic sensibility and expressive ability that no one else has been able to match or, at least, has managed to achieve with its continuous images as original and fascinating work in almost all types of photography, from news services to industrial and advertising, from reportage to the custom nature and wildlife, portraits and documentation environment, from sports to photography to film scene (it was inter alia, the photographer's favorite John Huston, who wanted him at her side during the process of The Misfits and de La Bib bia, but also documented the filming of other famous films as West Side Story , Moby Dick, P iccolo great man, Hello Dolly), practicing the techniques più svariate per restituire al meglio le caratteristiche del genere e inventando, tra l’altro, un metodo tutto suo per creare il “mosso” nella fotografia sportiva, ottenendo effetti sorprendenti e, come sempre, di grande suggestione estetica.Com’egli stesso ha avuto più volte occasione di spiegare, fotografare a colori è essenzialmente diverso dal fotografare in bianco e nero, perché “il colore non significa bianco e nero più colore, come il bianco e nero non è solo un’immagine senza colore. Ciascuno di questi mezzi richiede una diversa sensibilità nel vedere e, di conseguenza, una diversa disciplina”. Ed è anche più difficile fotografare a colori perché occorre, per farlo, una sensibilità “pittorica”, diversa da quella che riproduce la realtà nella dimensione semplificata del bianco e nero; quella sensibilità che ti fa cogliere ciò che armonizza una tinta con le altre e che, quando sono accostate, produce quella vibrazione sottile equiparabile a una musica, dando origine a una sorta di sinfonia visiva che avvince e seduce colui che guarda. Basta osservarle, le immagini di Haas, per constatare come egli possegga in sommo grado questa sensibilità pittorica. Le sue fotografie non sono solo immagini colorate, giacché il colore vi assume sempre il ruolo del protagonista assoluto. Ma non nel senso che appaia ridondante; al contrario, spesso è giocato su or soft colors catch the light faded to an environment or a particular time to restore an atmosphere, an atmosphere, a mood. In any case, with the result that Haas gets his shots is always an image of great beauty and poetry, both when it wants us to experience the atmosphere of the charm of the Orient in a crowded camp, the Pushkar camel, or she, full of nostalgia for the old Wild West, in a herd of horses galloping in a plain of Texas, or wants to restore a sense of subtle tension that pervades the rest of a group of impala antelopes in the bush of Kenya, or the magic misty twilight yearning caught in Paris from of Notre Dame. Sometimes just the simplest image of the world, that of the sea hurls its waves toward the beach, to create, with different shades of blue and green blue water and approached the white foam of the clouds gathered together in heaven, the rhythmic vibration that releases the poetry and music.
Humans, then, are caught with psychological acumen sometimes with a touch of humor, but always with respect and sympathy. See the old Hindu lens offers a frowning face but not without pride and pride of themselves. O the wonderful portrait of a young Joan Collins, the next movie star, where the beauty of the subject is enhanced by the painstakingly red robe e sensuale su cui poggia la morbidezza delle braccia e del piede scoperto.
Perfino le immagini “mosse” obbediscono a quell’esigenza di armonia e di grazia pittorica che anima costantemente l’opera di Ernst Haas, così come l’eruzione di un vulcano, una fila di arlesiane in costume tradizionale, o una splendida fioritura di azalee.
Dionisio
0 comments:
Post a Comment